Maskering trinn-for-trinn

I desemberutgaven av Ett Trykk var jeg så heldig å få være med i en artikkel angående maskering.

Her er det ferdige kortet.
Motivet er fra hÄnglar & stÄnglar, ramma rundt motivet og teksten i tekstramma er begge fra Norsk Stempelblad, teksten inni ramma er fra Stempelglede Glade Jul.

Dekorative snøkrystaller i metall.

Baksiden med mitt personlige stempel og med Grunge Ornamental Circle som dekorativ detalj i bakgrunnen.


Trinn for trinn:

Du trenger følgende materialer: Stempler (ramme, motiv og tekst-stempel), Non resistant lim, lys brun stempelpute (jeg har brukt Distress Antique Linen), sminkesvamp, sort vannfast stempelpute, 300g akvarellpapir, 80g kopipapir/post-it lapp og eventuelt trasparent ark.

Jeg skal vise hvordan man maskerer for å få dette resultatet.

Start med å stemple en ramme på akvarellpapir.

Stemple den samme ramma på et tynt papir, gjerne 80g kopipapir eller post-it ark.

Skjær ut inni ramma

Påfør tape på baksiden. Husk å bruke tape som kan fjernes igjen.

Sett ramma over den første ramma du stemplet opp.

Her kan man så vidt skimte akvarellpapiret igjennom.

Stemple motivet der du ønsker.

Gjør på samme måte som med ramma. Stemple motivet på kopipapir og klipp ut.

Ferdig klippet. Her har du igjen for å være litt nøyaktig. Det utklipte motivet kan brukes flere ganger.

Påfør non permanent lim på baksiden og sett det oppå det stemplede motivet.

Maskeringen på plass.

Nå skal vi legge et tekstmotivinni ramma, bak motivet.

Mål gjerne opp for å indikere midten slik at det er lettere å stemple motivet rett.

Ferdig stemplet tekst.

Påfør gjerne litt farge rundt motivet med en lys brun farge.

Her kan du se hvor mye liv og dybde man får av litt skygge.

Slik ser hele motivet ut, ferdig maskert og klart til å males.

Ferdig malt!


For å ha litt mer kontroll over hvor man stempler oppå, kan det være en ide å bruke transparent ark.


Påfør lim på baksiden, på samme måte som nevnt over.

Her kan du laste ned denne oversikten i pdf-format.


Håper dette ga litt inspirasjon til å forsøke denne morsomme teknikken.


Ha en fin dag videre!


Klem fra Anita

54 kommentarer:

Camilla sa...

Åh, Jag har testat Anita!
Fast resultatet blev ju inte så bra.
Fast jag blev så nöjd med helheten ändå:)
Och tack för denna fantastiska artikel i tidningen.
Tyckte om efekkten av svampningen.
Önskar dig en strålande dag.
Kram Camilla

Anita Thorsen sa...

Denne trinn for trinnen din var bare så bra og med et nydelig resultat.
Tusen takk :)

Ha en fin dag :)

Klem Anita

Høvebakken sa...

Kom over bloggen din ved en tilfeldighet,elsker å holde på med forskjellige hobbyting,du var jo mildt sagt flink å lage kort!!!!
Fantastisk med trinn for trinn forklaringer!

Carin sa...

Wow, this is soooo beautiful, love it!! Your colouring is huge too!!!
Kram,
Carin

Turid Nordli Johannessen sa...

Hei, Anita.
Du er jo så flink, det er så moro å kikke litt på alle de fine kortene du lager.
vi får ta en kortkveld en kveld.
Klem Turid

Irene sa...

tusen takk for bruksanvisningen!

Ania - "Z Papieru Tworzone" sa...

This is amazing tutorials and beautiful card. Oh, I love your blog!

Bitteliten sa...

Dette må jeg prøve en gang! Takk for steg for steg! Nok en gang lager du utrolig vakre kort!!!

Marit sa...

Maskeringskortet ditt ble utrolig fint :) jeg skjønner jeg må få meg noen slike rammer fra ett trykk jeg også :)De er jo så andvendlige.

Tusen takk for all inpirasjon du har gitt meg i m2008, og jeg gleder meg virkelig til å følge fortsettelsen i 2009

Kjersti sa...

For ein spennande teknikk og nydeleg kort!

Flott forklaring - dette skal eg prøva meg på :)

Jojjo sa...

Jag har en award till dig på min blogg!

Monique sa...

This is fantastic! I look forward to visiting your blog because your work is so good

Linda Muhr sa...

ett helt fantastiskt kort!

kram vännen

Linda

Helena sa...

Oh wow, stunning card, love the colours!

Thanks for the tutorial!
xxxx

Tammi sa...

Beautiful, your creations are stunning! Love the tutorial, thanks! Tammi x

Ulrika sa...

Underbart kort, tack för en jättebra beskrivning!

Gunhild sa...

Hei vennen! Tusen takk for en fantastisk artikkel! Den var til stor inspirasjon i Ett Trykk, og supert å få se beskrivelsen her i bloggen din også. Du er utrolig flink med maskering, og kortet er nydelig!

Ha en god helg videre!
Klem fra Gunhild

milli sa...

Denne teknikken er så utrolig flott, var nok også hovedårsaken til at jeg bare måtte ha Ett trykk utgaven i desember:)
Gleder meg til å prøve den ut!
Tusen takk for inspirasjonen du gir!

Klemmer fra
Camilla

Hege sa...

Hei
Ville bare ønske deg et riktig godt nytt år. Har meldt meg på kurset med maskering på minnehjørnet. Gleder meg masse når jeg ser hovr flott det blir å trinn for trinn beskrivelsen er kjempe fin. Jeg lånte bildet av det ferdige kortet på bloggen min for å vise hvilket kurs jeg skulle gå på. Håper dette er greit.
Er bare full av beundring over alt det fine du klarer å skape.
Ha en fin dag.
Klem Hege

Nina I. sa...

Hei Anita, og godt nyttår!

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne..... Tror bare jeg gjør det enkelt for meg selv og sier: DU ER BARE HELT FANTASTISK FLINK OG KREATIV!!!!!!
Ønsker deg en strålende søndag!
Klem

Inger Marie sa...

Hei vennen :)
Utrolig flott artikkel i Ett Trykk og kortet er jo bare såå nydelig.
Ha en fin ny uke!1
God klem

Nicole sa...

Hei Anita,

what a great explanation of maskering! So clear with the beautiful photos. And the endresult is also very inpressing!!

Keep up the good work.

Greetings
Nicole

Marianne sa...

Tusen takk for en repitisjon !!!
Utrolig så dyktig du er, og de ferdig lagde kortene dine er jo aldeles til å dåne av så vakre der er !!!

Hanna sa...

Helt Otroooligt kort!
Så fint! Du är så duktig! Dina kort är underbara!
Och tusen tack för din beskrivning!
Det här måste jag testa!
Ser jättekul ut!
Blev en väldigt fin effekt med den lilla "skuggan"!
Tack för inspirationen!!!
Ha det bra!!!
Kram //Hanna

Linda Muhr sa...

Underbart Anita!

Jag har gett dig en award i min blogg!'


Kram Linda

Sanna F sa...

Vilken bra beskrivning!!! Och vad ´vackert allt blir som du gör!!!! Smart att svampa på det bruna... Måste testas!!!
KRAM KRAM

Ellen, sa...

Tusen takk for denne pdf-en. *glad*

Felis_bunte_Welt sa...

Your card is beautiful.

Lim sa...

WOW Anita,

You always have the best ideas.. I love this card.. Your coloring is as usual GORGEOUS!!!
Thank you for sharing your ideas and the tutorial.

Hugs,
LIM

milli sa...

Fikk lyst å gi deg en award, den er inne på bloggen min.

Klem fra
Camilla

Bibbi sa...

Utrolig mye fine julekort og annet du har tryllet frem her i det siste!
Alltid like gøy å titte innom.....

Ha et godt nyttår til deg og dine!

Anonym sa...

En rolig blogg med underbara kort och härlig inspiration!!!
Tack Nettan

Moia sa...

Godt nyttår, for en fantastisk steg for steg illustrasjon du har laget, dette må jeg nok prøve meg på:-). Takk for all inspirasjon i året som har gått. Det ligger en award til deg i bloggen min. Klemz fra Moia.

Sigrun sa...

Jeg har ikke fått testet det enda men har tenkt å prøve. Så jo ikke så vanskelig ut!
Takk for at du deler!
Klem Sigrun

Anonym sa...

Du är makalös vännen!!
Vilken inspiration du alltid ger oss(=dina fans)
Jag är dock lite ledsen på min jäkla dator..den plockar bort en massa foton..jag ser knappt hälften.. =(
Nåja. Jag ser på ett ungefär iallafall =)
STor kram och god fortsättning på det nya året vännen!!
//Petra

Hanne sa...

Nydelig kort og kjempefin forklaring. Tusen, tusen takk:)

Klem

Anonym sa...

Tusen TACK för en mycket fin och välgjord beskrivning. Du gör mycket fina saker som inspirerar

Sandra sa...

Wow!! I love your work, it is truly inspirational. Thank you so much for the tutorial.
Hugs
Sandra xx

Mitt Kreative Krypinn sa...

Som alltid; et fantastisk flott kort, og flotte bilder og beskrivelse.
Elsker bloggen din, og besøker den ofte. Er bare ikke så flink til å gi lyd fra meg :)
Jeg har en award til deg..
Ha en fortsatt fin dag :)

*klem*

Trine sa...

Hei på deg.
Det ligger en award til deg på bloggen min.

david santos sa...

Brilliant!
Excellent inspiration!!!

Trine sa...

Der var den, ja!!! Kjempeflott forklaring! Du er bare helt KANON dyktig!!!
Håper du skal på treff i Ski i mars!
Godt nytt år, forresten!

Unknown sa...

Nyyyydelig kort og så herlige farger!!!
Kjempeflott effekt av teknikken, må prøves!!!

klem,
Jorunn

Evy-Kristin sa...

Hei snuppinella - tusen takk for koselig besøk i bloggen min :o)
Det ligger en award å venter på deg i bloggen min ;o)
*klæm*

Hege sa...

WOW!!
Du slutter ikke å imponere nei!!

Det ligger en ting til deg i bloggen min ;-)

Britt-Marie sa...

Vilket fint kort! Tusen tack för den utförliga beskrivningen. Jag måste prova! Tycker mycket om färgläggningen!

Lene sa...

Ligger en award til deg i bloggen min:)

Anonym sa...

Her var det mange flotte tips og ideer!! Må lagre denne her i favorittene mine gitt!!

Takk :D

Hobbyguri sa...

Må bare ta av meg hatten! Blir like inspirert og imponert hver gang jeg er innom bloggen din!:)

Klem fra Merete

Bastelkueken`s Kreative Welt aus Alsdorf sa...

I love it - and thanks for your step by step - sorry, my english is not very good but I hope you unterstand me

great and wonderful design

Belinda Renee sa...

Så bra forklart c",) Dette må jeg prøve i morgen :-) Takk for grundig forklaring .. Kjempefint var det..

Anonym sa...

Great technique! Thanks for share.

Giulia

Teamjes sa...

Tusen tack för en jättebra tutorial. Nu förstår jag verkligen hur man maskar !

Nicole sa...

Hallo Anita
ich wünsch Dir ein frohes, gesundes 2tausend10!!
Diese Kartenanleitung ist wunderbar!
Ganz liebe Grüße
von Nicole

Dåpspresang

Etter en laaang pause fra papir og stempler, var det usedvanlig koselig å sitte ned og bare kose seg med å lage en liten hilsen. Ikke ...